Οπου υπάρχει αλληλεγγύη, ο φασισμός υποχωρεί

Οπου υπάρχει αλληλεγγύη, ο φασισμός υποχωρεί

42-43-1--13-thumb-mediumΤης ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

Πολύτιμα τα συμπεράσματα από την καθημερινότητα στα σχολεία της χτυπημένης από την κρίση «Δυτικής Οχθης» της Αττικής: στο Κερατσίνι, όπου αναπτύχθηκαν δομές συμπαράστασης μεταξύ των πολιτών, οι νεοναζί «έμειναν στη γωνία». Αντίθετα, στο Πέραμα δεν ορθώθηκε εγκαίρως τείχος στο φασισμό, που κατάφερε να εισβάλει στις αίθουσες…

«Την Κυριακή το βράδυ στο Κερατσίνι (στην πόλη μας) δολοφονήθηκε από φασίστες της Χρυσής Αυγής ένας νέος συμπολίτης μας. Μπροστά σε αυτό το γεγονός, εμείς οι δάσκαλοί σας (οι δάσκαλοι των παιδιών σας) δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια μας. Εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στην οικογένεια του αδικοχαμένου νέου και δηλώνουμε ότι δεν θα επιτρέψουμε ο φασισμός να δηλητηριάσει τις καρδιές σας και τις καρδιές όλων μας. Οπως και στη σύγχρονη ιστορία μας οι παππούδες μας νίκησαν το φασισμό, έτσι και σήμερα θα συνεχίσουμε να δίνουμε τη μάχη αυτή, χωρίς ταλαντεύσεις και δισταγμούς.

»Δεν θα επιτρέψουμε άλλο θύμα από τις εγκληματικές φασιστικές οργανώσεις, ανεξαρτήτως φύλου, χρώματος, θρησκείας ή πολιτικών αντιλήψεων. Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την κοινωνία της ελεύθερης και δημοκρατικής αντίληψης των πολιτών. Την κοινωνία των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Σας καλούμε στη μνήμη του αδικοχαμένου συμπολίτη μας, αλλά και όλων αυτών των νεκρών, που μέχρι σήμερα έχουν δολοφονηθεί από τους φασίστες, να κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή».

Το κείμενο αυτό διαβάστηκε την επομένη της δολοφονίας του Παύλου Φύσσα, στην πρωινή προσευχή των Δημοτικών σχολείων Κερατσινίου – Περάματος, με απόφαση της γενικής συνέλευσης του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Νίκος Πλουμπίδης».

Εγκαιρη απάντηση

«Οπου δημιουργούνται εγκαίρως δομές αλληλεγγύης, ο φασισμός υποχωρεί. Ετσι έγινε και στο Κερατσίνι. Η Χρυσή Αυγή έμεινε στις γωνία», λέει ο δάσκαλος του 5ου και του 22ου Δημοτικού σχολείου στην περιοχή, Στέλιος Φωκιανός, μέλος του «Πλουμπίδη». Ενα σχολείο, στο οποίο λειτουργεί από το 2010 κοινωνικό παντοπωλείο «και η αλληλεγγύη», όπως υποστηρίζει ο δάσκαλος, «γίνεται μάθημα μέσα στην τάξη».

Τα προϊόντα του παντοπωλείου διατίθενται στις οικογένειες των μαθητών που έχουν ανάγκη, και στη διαδικασία της συλλογής και της αρχειοθέτησής τους συμμετέχουν τόσο τα παιδιά που παίρνουν βοήθεια όσο και αυτά που δίνουν.

Ταυτόχρονα, η δομή παρασκευάζει σαπούνια που φέρουν ανάγλυφα τη λέξη «αλληλεγγύη», τα οποία προωθούνται σε σχολικές γιορτές και παζάρια κατά τα πρότυπα της ΒΙΟΜΕ, του πρώτου αυτοδιαχειριζόμενου εργοστασίου της Θεσσαλονίκης, όπως εξηγεί ο κ. Φωκιανός. Το κόστος αγοράς είναι 50 λεπτά το τεμάχιο και με τα χρήματα των πωλήσεων εξασφαλίζεται το κρέας για τις οικογένειες των μαθητών που τροφοδοτούνται από το κοινωνικό παντοπωλείο.

Εκπαιδευτικό πακέτο

Οταν οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου «Νίκος Πλουμπίδης» τονίζουν ότι «η αλληλεγγύη γίνεται μάθημα μέσα στην τάξη», το εννοούν. Φρόντισαν γι’ αυτό, δημιουργώντας ένα πακέτο εκπαιδευτικού υλικού για το ρατσισμό και τη διαφορετικότητα. Ενα αντιφαστιστικό βαλιτσάκι, όπως το αποκαλούν οι ίδιοι. Στο υλικό αυτό συμπεριλαμβάνονται πληθώρα εκπαιδευτικών πληροφοριών και ιστορικών αναφορών, βίντεο, ταινίες, βιβλία, μαρτυρίες μεταναστών και φυσικά ντοκουμέντα που εστιάζουν σε ιστορικές περιόδους, κατά τις οποίες οι Ελληνες ήταν στην ίδια πλευρά μ’ αυτή των μεταναστών, όντας και οι ίδιοι διωκόμενοι.

Από την ίδια λογική, του σεβασμού της διαφορετικότητας, την τεκμηριωμένη απόρριψη του φασισμού και του ρατσισμού, διαπνέονται όλες οι εκδηλώσεις του συγκεκριμένου σχολείου, αλλά και των υπολοίπων, στα οποία οι δάσκαλοι είναι μέλη του Συλλόγου «Νίκος Πλουμπίδης». Στην τελευταία θεατρική παράσταση ανέβασαν του έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Το μεγάλο μας τσίρκο», το οποίο διαπερνά όλες τις σημαντικές στιγμές της νεότερης ελληνικής Ιστορίας, η οποία διδάσκεται με βιωματικό τρόπο.

«Εχουμε προσκαλέσει και μίλησαν στην τάξη αγωνιστές του ΕΛΑΣ. Μιλήσαμε στα παιδιά για τον αγώνα του Ελληνικού Απελευθερωτικού Στρατού, που κατέλαβε το εργοστάσιο της Ηλεκτρικής στο Κερατσίνι και κατάφερε να αποτρέψει τη σχεδιαζόμενη ανατίναξη του από τους Γερμανούς».

Τρύπια παπούτσια

Αντίθετα, στο Πέραμα, οι εκπαιδευτικοί του ίδιου συλλόγου εξηγούν πώς και γιατί η Χρυσή Αυγή κατάφερε να διεισδύσει στην κοινωνία και φυσικά στα σχολεία. «Η μεγάλη φτώχεια και η υψηλή ανεργία δημιούργησαν το κατάλληλο υπόστρωμα για την προέλασή της», λέει η Ν.Κ., δασκάλα. «Και όταν μιλάμε για φτώχεια, κυριολεκτώ. Εχω μαθητές που φορούν ρούχα πολύ κοντά και στενά, γιατί ψήλωσαν και οι γονείς δεν έχουν για καινούργια. Παιδιά με τρύπια παπούτσια. Παιδιά που παρέμεναν στο ολοήμερο χωρίς φαγητό και γευμάτιζαν με μία νερόσουπα. Παιδιά που παίζουν «γύρω γύρω όλοι» και στη μέση είναι ο κάδος απορριμμάτων, για να έχουν το άλλοθι να εφορμήσουν στη συνέχεια σ’ αυτόν».

Η ίδια αναφέρει ότι η διείσδυση της Χρυσής Αυγής στα σχολεία μεθοδεύτηκε μέσα από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων: «Παρενέβησαν πολλές φορές στις σχολικές γιορτές των εθνικών επετείων και έχουν πάντα μια τάση να επιδιώκουν να οργανώνουν εκδηλώσεις, στις οποίες παρακάμπτουν τους δασκάλους. Στον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, μέλος του συλλόγου μάς απείλησε με αναφορές, γιατί θέλαμε να περάσουμε το προφανές: να κάνουμε αντιφασιστικές αναφορές, λόγω της επετείου, και να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι ο φασισμός αιματοκύλησε την Ευρώπη. Αλλη φορά μάς εγκάλεσαν γιατί τα παιδιά φορούσαν κόκκινα μπλουζάκια σε σχολική γιορτή. Στην εκδρομή που οργανώσαμε στη Βοιωτία, ήθελαν να εμποδίσουν την επίσκεψη στο Μουσείο του Διστόμου αλλά και στο μνημείο για τους εκτελεσθέντες του ΕΛΑΣ.

»Εμείς δεν καμφθήκαμε. Στο γυρισμό, προφανώς ως αντίποινα, μονοπώλησαν το μικρόφωνο στο λεωφορείο με ρατσιστικά ανέκδοτα. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι έχουν επιφορτίσει τα παιδιά τους με το ρόλο του επιτηρητή του μαθήματος: υπάρχουν μαθητές που δεν παρακολουθούν το μάθημα, παρά σημειώνουν ό,τι «επιλήψιμο» λέμε στην τάξη, που αντιτίθεται στην ιδεολογία τους.

»Λυπάμαι που το λέω, αλλά στο σχολείο έρχονται μαθητές ντυμένοι με το παντελόνι παραλλαγής της Χρυσής Αυγής, με μαύρες μπλούζες και ξυρισμένα κεφάλια. Ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που στο διάλειμμα παίζουν «χρυσή αυγή»: κυνηγάνε και χτυπούν τον υποτιθέμενο μετανάστη».

Το ερώτημα βέβαια είναι, γιατί στο Πέραμα και όχι στο Κερατσίνι: «Πρόλαβε η Χρυσή Αυγή τα δικά μας αντανακλαστικά. Γι’ αυτό πιστεύω ότι και η δολοφονία στο Κερατσίνι ήθελε να πει: «μπορούμε να κάνουμε κουμάντο κι εδώ»», λέει η δασκάλα…

 Πηγη:enet.gr
62

1 ΣΧΟΛΙΟ

Γράψτε μια απάντηση