Ρίτα Αμπατζή: Το ρεμπέτικο αηδόνι του περασμένου αιώνα!..

Ρίτα Αμπατζή: Το ρεμπέτικο αηδόνι του περασμένου αιώνα!..

Screenshot_124Ανήκει στη φημισμένη τριάδα των λαϊκών τραγουδιστριών της δεκαετίας του 30, που μαζί με την Ρόζα Εσκενάζυ και την Μαρίκα Πολίτισσα(Φραντζεσκοπούλου), συνέβαλαν στη διαμόρφωση του ηχητικού κλίματος της πολύ ενδιαφέρουσας εκείνης δεκαετίας.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1914, λίγο μετά 1916 και η αδελφή της Σοφία(Καρίβαλη), δεύτερη τραγουδίστρια της οικογένειας και ήρθαν χωρίς τον πατέρα τους που χάθηκε στην μεγάλη καταστροφή και εγκαταστάθηκαν στην Κοκκινιά το 1922.

Από μικρή είχαν όλοι αντιληφθεί τις τεράστιες φωνητικές δυνατότητες και έτσι, όταν λίγο πριν από το 30, βρέθηκε σ’ ένα γάμο στην γειτονιά της όπου παίζανε ο Στελλάκης Περπινιάδης, ο Δημήτρης Κωνσταντινίδης(ή Μακαρόνας), ο Κώστας Νούρος και άλλοι, μετά από ένα τραγούδι την «αρπάζουν» όλοι και έτσι η καριέρα της. Βέβαια, ακολούθησε αμέσως, ένας άτυχος γάμος κι ένα παιδί(όταν ήταν μόλις 16 χρονών), που όμως δεν ανέκοψαν την δισκογραφική της πορεία που αρχίζει τον επόμενο χρόνο. Τραγουδίστρια με πιο «σκληρή» και ρεμπέτικη φωνή, έγινε γρήγορα η μούσα όλων των μεγάλων συνθετών του ρεμπέτικου, όπως των: Παναγιώτη Τούντα, Κώστα Σκαρβέλη, Ιωάννη Δραγάτση, Ευάγγελου Παπάζογλου, Κώστα Καρίπη, Μανώλη Χρυσαφάκη, Σταύρου Παντελίδη, Στέλιου Χρυσίνη, Δημήτρη Σέμση, Γρηγόρη Ασίκη, Σωτήρη Γαβαλά, Κώστα Τζόβενου και άλλων. Όλοι αυτοί παίρνουν σειρά στις δισκογραφικές εταιρείες για να τραγουδήσει η Ρίτα τα τραγούδια τους. Ενδιαφέρον είναι να σκεφτούμε ότι μερικά από τα βαριά χασικλίδικα ρεμπέτικα τραγουδήθηκαν από την εικοσάχρονη τότε φωνή της Ρίτας Αμπατζή.

Μέχρι στιγμής έχουν εντοπισθεί 220 ρεμπέτικα και αμανέδες στην δεκαετία του 30 και ίσως αλλά τόσα δημοτικά. Είναι ένας τεράστιος αριθμός που συναγωνίζεται και τη Ρόζα Εσκενάζυ. Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι για να είναι πολύ εμπορικότερος ένας δίσκος, οι εταιρείες έβαζαν από τη μια πλευρά τραγούδι με τη Ρόζα και από την άλλη με την Ρίτα.

Η Ρόζα στην αυτοβιογραφία της θυμάται τη Ρίτα: «Μαζί με εμένα ήτανε τότες ξακουσμένη η Ρίτα Αμπατζή, είμαστε φιλενάδες, αλλά είμαστε και ο σκύλος με τη γάτα, γιατί τσακωνόμαστε άμα κανένας συνθέτης έδινε της αλληνής κανένα τραγούδι. Σμυρνιά ήτανε η Ρίτα, ωραία φωνίτσα, πήγα και την είδα πριν πεθάνει τώρα το πουλάκι μου. Άρρωστη ήτανε με κακιά αρρώστια».

Η δισκογραφική της πορεία ανακόπτεπαι οριστικά με την έναρξη του πολέμου. Είναι ακόμη αδιευκρίνιστοι οι λόγοι που τόσο η Ρίτα όσο και η αδελφή της Σοφία, δεν επανεμφανίζονται στη μεταπολεμική δισκογραφία, παρά μόνον σε μερικά 45αρια μετά το 60. Κι αυτό διότι η Ρίτα Αμπατζή παρέμεινε στο πάλκο και πολύ περισσότερο στα εκτός Αθηνών μεγάλα πανηγύρια, αφού με την εκπληκτική και δυνατή φωνή της ερμήνευε καλλίτερα από κάθε άλλη -αν και Σμυρνιά- τα δημοτικά και βλάχικα τραγούδια.

Μετά το γρήγορο χωρισμό με τον πρώτο της άντρα -τον Γιάννη Τσίπαρη- που ουσιαστικά δεν ξανασυναντήθηκε ποτέ, έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής της με τον καλλιτεχνικό της συνάδελφο -που έπαιζε σαντούρι- τον Στέλιο Κρητικό, με τον οποίο παντρεύτηκε αργότερα και κάνανε δυο παιδιά.

Η Ρίτα ανήκει στην κατηγορία των σοβαρών τραγουδιστριών και πάντα τραγουδούσε καθιστή στο πάλκο. Παρ’ όλα αυτά σκόρπιζε με τον δικό της τρόπο το κέφι και τη ζωηράδα στην παρέα και συχνά κατέβαινε για να χορέψει με τους καλούς χορευτές που συμμετείχαν στο γλέντι.

Τον τελευταίο καιρό πριν πεθάνει, βασανίστηκε από την «επάρατη νόσο» που αφαίρεσε τη ζωή από τις καλλίτερες ελληνίδες τραγουδίστριες(Στέλλα Χασκήλ, Μαρίκα Νίνου). Πέθανε στις 17 Ιουνίου του 1969.

Οι παραπάνω πληροφορίες προέρχονται από το βιβλιαράκι του CD «ΡΙΤΑ ΑΜΠΑΤΖΗ» από το αρχείο Ελληνικής Δισκογραφίας, σειρά τραγουδιστές του Ρεμπέτικου που επιμελήθηκε και έγραψε ο Παναγιώτης Κουνάδης και από τη βιογραφία του Κώστα Χατζηδουλή: ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ αυτά που θυμάμαι».

πηγή:rebetiko.sealabs.net

30

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Γράψτε μια απάντηση