Μηνιαίο Αρχείο:Δεκέμβριος 2012

Το ντοκιμαντέρ «Ο Αγώνας, κοινωνικοί και εργατικοί αγώνες 1974-1980» αποτελεί ένα πραγματικό ιστορικό ντοκουμέντο των αγώνων της εργατικής τάξης στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.

Το ντοκιμαντέρ αυτό (εξαιρετικά επίκαιρο στην εποχή μας) αναφέρεται στους κοινωνικούς και εργατικούς αγώνες λίγο μετά την πτώση της χούντας. Η δικτατορία είχε απαγορεύσει όλες τις απεργίες και εργατικές κινητοποιήσεις, όπως φυσικά και την ύπαρξη κομμάτων. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μετά την πτώση της να ξεσπάσουν αυθόρμητοι εργατικοί αγώνες που δεν ελέγχονταν από τα κομματικά επιτελεία. Αυτοί οι αυθόρμητοι και αυτοοργανωμένοι αγώνες που πολλές φορές έπαιρναν και τα χαρακτηριστικά άγριων απεργιών–καταλήψεων, έφτασαν λίγο πολύ να διεξάγονται μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του΄70. Από κει και πέρα άρχισε ο κομματικός εναγκαλισμός των σωματείων από όλα τα κόμματα με στόχο τη διαχείριση της εργατικής τάξης μέσα στα όρια του συστήματος. Τις συνέπειες αυτής της διαχείρισης τις ζούμε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, καταγράφονται με εμφανή τρόπο οι πρώτοι αγώνες που έκαναν μαζί Έλληνες και ξένοι εργάτες.

Η ταινία υπογράφεται ως «μια ταινία των έξι». Για την προσθήκη περισσότερων πληροφοριών για τους συντελεστές της ταινίας παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Ο Πέτρος Καπετανόπουλος διηγείται στο φακό του left.gr και τον Άγγελο Καλοδούκα τον εφιάλτη που έζησε και ζει γιατί τόλμησε να ζητήσει το λόγο για βασανισμό κρατουμένου από αστυνομικούς. Ο γνωστός δικηγόρος Κώστας Παπαδάκης μας μιλά για τις νομικές συνέπειες αλλά και την αντίσταση στην αστυνομική και κρατική βία.

Υπογράφουμε – διαδίδουμε και διαδηλώνουμε υπέρ του πολίτη Πέτρου Καπετανόπουλου

http://yperkapetanopoulou.wordpress.com/2012/12/22/%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%AF%CE%B4%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%B7%CE%BB%CF%8E%CE%BD/

Λίγες μέρες πέρασαν από την εισήγηση του Φαήλου Κρανιδιώτη στον Σαμαρά για «άνοιγμα» της Δεξιάς στη βάση της Χρυσής Αυγής, και ο Δένδιας έστειλε τα ΜΑΤ να εισβάλουν στην κατάληψη της Βίλας Αμαλίας. Τίποτε δεν είναι τυχαίο. Στον κόσμο που ζει ή δραστηριοποιείται στην περιοχή, είναι γνωστό ότι η ύπαρξη και η αντιρατσιστική-αντιφασιστική δράση της Βίλας Αμαλίας έχουν παίξει το δικό τους ρόλο στο να μην μπορέσουν να πατήσουν πόδι στη Βικτώρια οι νεοναζί, να μην διαχυθεί το ρατσιστικό δηλητήριο στις σχέσεις ντόπιων και μεταναστών στη γειτονιά. Δεν είναι η πρώτη φορά που το κράτος αναλαμβάνει να «βάλει πλάτη» στη Χρυσή Αυγή. Ελάχιστος καιρός πέρασε από τα εκδικητικά βασανιστήρια αντιφασιστών στη ΓΑΔΑ και ακόμη λιγότερος από την επίθεση των ΜΑΤ στην πρόσφατη αντιφασιστική συγκέντρωση στη Νίκαια, ώστε να μπορέσουν οι νεοναζί να παρελάσουν. Η επίθεση στη Βίλα (μια από τις πιο παλιές και πλατιά «αναγνωρισμένες» καταλήψεις), η δυσφήμισή της ως «χώρου ανομίας» και η υπόσχεση «να επιβληθεί παντού η νομιμότητα» είναι δείγμα κλιμάκωσης του πολέμου από τους «από πάνω» που πρέπει να μας ταρακουνήσει όλους. Τα «πειστήρια» (άδεια μπουκάλια μπύρας…) με τα οποία βαφτίστηκε η Βίλα «χώρος ανομίας» είναι ενδεικτικά της πολιτικής σκοπιμότητας. Ποιος άλλος «χώρος ανομίας» έχει σειρά; Ήδη, τα «παπαγαλάκια» των ΜΜΕ αναρωτιούνται αν «παίρνουν σειρά κι άλλες καταλήψεις». Ξεκινώντας από τον αντίπαλο που θεωρεί πιο «ευάλωτο» πολιτικά και επικοινωνιακά, το καθεστώς δε θα διστάσει να στραφεί ενάντια σε κάθε χώρο αντίστασης, ενάντια στα πανεπιστήμια και τους φοιτητικούς συλλόγους, στις εργατικές καταλήψεις και κάθε μαχητική μορφή πάλης, και – γιατί όχι; – ενάντια στην Αριστερά. Κάθε υποχώρηση στο μέτωπο της καταστολής, δεν θα ηρεμεί το «θηρίο», αλλά θα του ανοίγει την όρεξη.
Η «επιβολή της νομιμότητας» που υπόσχεται ο Δένδιας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως κακόγουστο αστείο: Η ΕΛΑΣ κάνει πλάτες (όταν οι άντρες της δε συμμετέχουν ανοιχτά) στα πογκρόμ των νεοναζί στο κέντρο της Αθήνας, συμπεριφέρεται ως ιδιωτικός στρατός του Μπόμπολα ενάντια στους κατοίκους στις Σκουριές. Η Δικαιοσύνη «συμμορφώνεται εις τας υποδείξεις» της τρόικας και του Στουρνάρα όπως στην περίπτωση του χαρατσιού της ΔΕΗ. Το σύνταγμα και οι κανόνες ακόμα και της στοιχειώδους αστικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας κουρελιάζονται συστηματικά από την κυβέρνηση. Και ο κατάλογος είναι πολύ μακρύτερος… Η «πυγμή του κράτους» στρέφεται πάντοτε και εξαντλείται ενάντια σε όσους αντιστέκονται σε αυτή την άθλια «νομιμότητα». H επίθεση στη βίλα Αμαλίας είναι ένα ακόμα επεισόδιο στην αυταρχική στροφή της κυβέρνησης, του «κράτους έκτακτης ανάγκης» με το οποίο κυβερνά (συλλήψεις συνδικαλιστών, εργάτες Σκαραμαγκά, απαγόρευση κυκλοφορίας στην επίσκεψη Μέρκελ, «αναβάθμιση» του κατασταλτικού οπλοστασίου της ΕΛΑΣ, βασανιστήρια στη ΓΑΔΑ, αθρόες «προληπτικές προσαγωγές» κλπ) απέναντι στον «εχθρό-λαό».
Η στρατηγική της μαζικής και χωρίς όρια καταστολής θα συνεχιστεί. Γιατί οι κυβερνώντες δεν μπορούν να υπολογίζουν σε καμιά κοινωνική συναίνεση «από τα κάτω» για την κοινωνική βαρβαρότητα που εφαρμόζουν. Οι κατασταλτικοί μηχανισμοί είναι το μόνο στήριγμα που έχει απομείνει σε μια κυβέρνηση που παραπαίει. Όμως η δικιά μας πλευρά καταγράφει πολύ ισχυρότερες δυνάμεις: τους απεργούς, τους διαδηλωτές, τους καταληψίες που έριξαν δύο κυβερνήσεις τα τελευταία 2 χρόνια και μπορούν να ξανακάνουν το ίδιο. Στο χέρι μας είναι, αρκεί να αντιμετωπίσουμε τον αντίπαλο με την ίδια «μονομέρεια» που μας αντιμετωπίζει κι αυτός. Γι’ αυτό, η υπεράσπιση των θυμάτων της καταστολής είναι υπόθεση όλων μας. Ο αγώνας ενάντια στην καταστολή χρειάζεται να είναι κοινός, και να εμπλέκει τις πλατύτερες δυνατές κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις. Θα χρειαστεί πλαισιωθεί από τους εργατικούς αγώνες, τους νεολαιίστικους αγώνες, την αντιφασιστική πάλη, σε έναν συνολικό πολιτικό αγώνα ενάντια στην τρικομματική, τα ντόπια αφεντικά της και τους διεθνείς συμμάχους της. Σήμερα, οφείλουμε όλοι να σταθούμε αλληλέγγυοι στο πλευρό της Βίλας Αμαλίας και των 8 συλληφθέντων για τους οποίους οι κατασκευασμένες κατηγορίες για «παρασκευή εκρηκτικών» έπεσαν ήδη στο κενό. Η «πολεμική κραυγή» του κινήματος ενάντια στη λιτότητα, πρέπει να γίνει «σημαία» και του αγώνα ενάντια στην καταστολή: Πριν μας τελειώσουν αυτοί, να τελειώνουμε εμείς μαζί τους!
ΠΟΡΕΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, 29/12, 12 μ., στα Προπύλαια
 

Κίνηση «Απελάστε το Ρατσισμό» – www.kar.org.gr

Άλλη μια μέρα με βρίσκει να ψάχνω στις τσέπες παλιών τζιν για ξεχασμένα νομίσματα. Άλλη μια μέρα που ζητάω χάρη απ’ τον περιπτερά να μ’ αφήσει να ρίξω μια ματιά στην εφημερίδα των αγγελιών, χωρίς να την πληρώσω. Άλλο ένα πρωϊνό που τη βγάζω με ψωμί, αλειμένο με μαργαρίνη και πασπαλισμένη ζάχαρη. Άλλα δέκα λεπτά στο σουπερμάρκετ προσπαθώ ν’ αυτοσχεδιάσω βρίσκοντας κάτι φθηνό να προσθέσει μια νέα γεύση στα μακαρόνια, λίγη νοστιμάδα στις φακές, μια νότα απόλαυσης στο ρύζι. Μπορώ, βέβαια, να πω πως φέτος γνώρισα για πρώτη φορά την πόλη μου, μοιράζοντας βιογραφικά. Φέτος αντιλήφθηκα πως η χυλόπιτα του εργοδότη μπορεί να γίνει κάποιες φορές πιο απογοητευτική και πιο πικρή απ’ αυτή της γυναίκας. Πολέμησα πολύ για να μην εγκαταλέιψω τον εαυτό μου στη μιζέρια του, να μην μετατραπεί το σπιτικό μου σε σαρκοφάγος. Πολεμώ ώστε να παραμείνω άνθρωπος, να μην αφήσω το μίσος να με πνίξει μέσα στο ίδιο μου το αίμα. Και συνεχίζω…

Θυμάμαι, λίγες μέρες μόνο θα χουνε περάσει, έναν γείτονα να με φωνάζει απ’ το παρκάκι βιαστικά. “Έλα, έλα Αντώνη, μοιράζουνε φαϊ δυο στενά πιο κάτω”, μου πε μόλις πλησίασα, με συνωμοτικό ύφος. Ο γείτονας, ο κυρ Πέτρος, ένας κοιλαράς μεσήλικας εισοδηματίας, που τώρα τελευταία συνεχώς γκρινιάζει, αφού πέταξε στο δρόμο με έξωση όλους τους κακοπληρωτές ενοικιαστές του. Δεν συνηθίζω να πιάνω κουβέντες μαζί του, πέρα από ένα γεια, γιατί είναι συνεχώς στη μίρλα. Αφού μοιράζανε φαί, όμως, τα πόδια μου αυτόματα κουνήσαν να ακολουθήσουν τα καφετιά σκαρπίνια του κυρ Πέτρου που ξεκινούσαν προς τα κει.

Στους πληθυσμούς της Βόρειας Αλβανίας, αλλά και στους Αλβανούς του Μαυροβουνίου, του Κοσσόβου και της Mακεδονίας τα πράγματα γίνονται άκρως ενδιαφέροντα όταν μια οικογένεια μείνει χωρίς αρσενικούς απογόνους. Οι κοινωνικές συμβάσεις ανατρέπονται, δημιουργούνται νέες και… ούτε γάτα, ούτε ζημιά!

Όταν στις αρχές του 20 ου αιώνα η αγγλίδα περιηγήτρια Edith Durham ταξίδευε στη μουσουλμανική Βόρειο Αλβανία, συνάντησε κάτι που μέχρι τότε αγνοούσε ολόκληρη η Δυτική Ευρώπη και κατ’ επέκταση ο κόσμος. Στα χωριά των Γκέκηδων συναντούσε -σπάνια είναι η αλήθεια- μερικούς ασυνήθιστους άνδρες. Πιο λεπτοφτιαγμένους, με πιο ψιλή φωνή, χωρίς γένια και, εντελώς περίεργα, με στήθος!

Ωστόσο, δεν υπήρχε η παραμικρή αμφιβολία πως ήταν άντρες, αφού ήταν ντυμένοι με ανδρικά ρούχα, είχαν ανδρικές συνήθειες, ανδρικούς τρόπους και πάνω απ’ όλα ανδρικό κοινωνικό ρόλο. Σε μια κοινωνία όπου οι γυναίκες έμεναν κλεισμένες μέσα στα σπίτια, «αυτοί» κυκλοφορούσαν ελεύθεροι, πήγαιναν στα καφενεία, υποδέχονταν τους ξένους στο σπίτι (υποχρέωση αλλά και αποκλειστικό προνόμιο των αντρών, αφού στις γυναίκες επιτρεπόταν μόνον να σερβίρουν και μετά να εξαφανιστούν στα ενδότερα του σπιτιού). Κανόνιζαν τις γεωργικές δουλειές, οργάνωναν τις αγοραπωλησίες, αποφάσιζαν το χτίσιμο των σπιτιών, συμφωνούσαν τους γάμους, ρύθμιζαν τα χρέη της οικογένειας. Όλοι αναφέρονταν σε αυτούς χρησιμοποιώντας καταλήξεις αρσενικού γένους, όλοι τους σέβονταν ως αρχηγούς των οικογενειών τους.

Με τίτλο « Μια αδύναμη άνοδος» η βελγική εφημερίδα «La Libre Belgique» με δημοσίευμά της αναφέρεται στην άνοδο του εθνικισμού αλλά και του λαϊκισμού στην Ευρώπη.
Μάλιστα η εφημερίδα δίνει ως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για την άνοδο του εθνικισμού την «εκλογική νίκη» της Χρυσή Αυγή, ένα κόμμα που εμπνέεται-όπως λέει η εφημερίδα- από τον νεοναζισμό. «Εκμεταλλευόμενο την οικονομική και κοινωνική κρίση στην οποία έχει βυθιστεί η Ελλάδα, κατάφερε να κερδίσει 18 βουλευτικές έδρες στο ελληνικό Κοινοβούλιο», επισημαίνει. Πρόκειται για ένα  κόμμα τα μέλη του οποίου λειτουργούν ως πολιτοφυλακή και έχουν κυριολεκτικά κηρύξει τον πόλεμο στους μετανάστες, προσθέτει.

Με τη σειρά του, το υπερεθνικιστικό και αλυτρωτικό ουγγρικό κόμμα Jobbik διακρίνεται από τον αντισημιτικό του λόγο. Μέλος του ζήτησε πρόσφατα την καταγραφή των Ούγγρων βουλευτών εβραϊκής καταγωγής που «συνιστούν απειλή για την εθνική ταυτότητα» ενώ δεν έχει ποτέ πάρει αποστάσεις από τη βία που ασκείται κατά των Ρομά.

Η κρίση της ευρωζώνης προσέφερε σε αυτούς τους πολιτικούς σχηματισμούς βήμα για να επικρίνουν τις ελίτ, τους μετανάστες, τους Ρομά, τη «γραφειοκρατία των Βρυξελλών», τα σπάταλα κράτη του Νότου, τις αλληλέγγυες χώρες του Βορρά και την παγκοσμιοποίηση.

Οργή της επισκοπήςΣάλος στην Ιταλία από προκλητικές δηλώσεις ιερέα κατά των γυναικών

Κύμα αντιδράσεων, την οργή του οικείου επισκόπου και εκκλήσεις για παρέμβαση από το Βατικανόέχει προκαλέσει κείμενο θέσεων ιταλού ιερέα που τοιχοκόλλησε σε εκκλησία στην Σπέτσια, κατηγορώντας τις γυναίκες για τη βία σε βάρος τους -είτε επειδή φορούν «προκλητικά ρούχα» είτε επειδή δεν κάνουν τις δουλειές του σπιτιού.

Η επισκοπή διέταξε την απομάκρυνση του κειμένου κατακεραυνώνοντάς το ενώ σύσσωμα τα ιταλικά ΜΜΕ κατηγορούν τον ιερέα για πρόκληση σε βία και φονταμενταλισμό.

«Τα φανατισμένα ΜΜΕ γράφουν ότι για τις διάφορες βίαιες επιθέσεις κατά των γυναικών, φταίνε οι άντρες.

Στην πραγματικότητα, όμως, ευθύνονται οι σύζυγοι και μητέρες, που δεν κοιτάζουν τα παιδιά τους, δεν μαγειρεύουν, δεν πλένουν τα ρούχα. Όταν μια οικογένεια διαλύεται και φτάνουμε μέχρι και σε δολοφονίες οι ευθύνες, συχνά βαραίνουν και τους δυο συζύγους», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο κείμενο που τοιχοκόλλησε ο ιερέας Πιέρο Κόρσι, έξω από την εκκλησία του στην περιφέρεια της Λα Σπέτσια της βορειοδυτικής Ιταλίας προκαλώντας κύμα αντιδράσεων.

Γνωστή και ως Μάχη στο Γούντεντ Νι (Wounded Knee). Συνέβη στις 29 Δεκεμβρίου 1890 στην τοποθεσία Γούντεντ Νι Κρικ (Wounded Knee Creek) της Νότιας Ντακότας και θεωρείται η τελευταία μεγάλη ένοπλη σύρραξη μεταξύ των Ινδιάνων και του Αμερικανικού Στρατού.

Στις αρχές του 1890 οι διακρίσεις σε βάρος των Ινδιάνων στις ΗΠΑ βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη. Ο μεγάλος καταυλισμός των Σιου στη Νότια Ντακότα, που καταλάμβανε σχεδόν το σύνολο της πολιτείας, διαλύθηκε προς όφελος των λευκών εποίκων και των χρυσοθήρων. Στη θέση του δημιουργήθηκαν έξι μικρότεροι. Ο ζωτικός χώρος των Ινδιάνων μειωνόταν και οι κυνηγοί Σιου αντιμετώπιζαν έλλειψη θηραμάτων σε συνδυασμό με την άγονη γη.

Τότε εμφανίσθηκε δίκην προφήτη ένας σοφός Σιου ονόματι Γουοβόκα, που υποστήριξε ότι συνάντησε τον Θεό. Αυτός του είπε ότι πρέπει να διδάξει στους ανθρώπους του την αγάπη για τον πλησίον, την ειρήνη και τη συνεργασία με τους λευκούς και τη σκληρή δουλειά. Ο Θεός του δίδαξε ένα χορό, που θα μπορούσε να φέρει ξανά τη γονιμότητα στη γη και να γεμίσει την περιοχή του με βουβάλια.

Όποιος έκανε τον κόπο χθες να παρατηρήσει τα σχόλια εκατοντάδων χρηστών του ίντερνετ στα ενημερωτικά σάιτ κάτω από την είδηση του στυγερού εγκλήματος στην Ξάνθη θα ένιωθε τον ίδιο τρόμο με αυτόν που προκαλεί μία βραδυφλεγής βόμβα που είναι έτοιμη να εκραγεί κάτω από τα θεμέλια του κοινωνικού μας ιστού.

Απειλές για εκδίκηση, απειλές για αυτοδικία, απειλές για πογκρόμ. Με αποδέκτες φυσικά τους συνήθεις υπόπτους που δεν είναι άλλοι από τους σύγχρονους αποδιοπομπαίους τράγους της κοινωνίας μας, τους μετανάστες. Προτού ακόμη στεγνώσει το αίμα από το έγκλημα της Ξάνθης κάποιοι φρόντιζαν να ακονίσουν τα μαχαίρια του τυφλού μίσους προδικάζοντας την εθνικότητα του δράστη. Κάποιοι άλλοι επιχειρηματολογούσαν για το θρήσκευμα του δράστη. Τυφλοί από μίσος προετοίμαζαν ένα κύμα εκδίκησης με στόχο «αιμοσταγείς» μουσουλμάνους και «απάνθρωπους» αλβανούς.

Το σκηνικό της κοινωνικής βίας και της ρατσιστικής μισαλλοδοξίας έχει στηθεί εδώ και καιρό. Κάποιοι φρόντισαν προεκλογικά να εντάξουν στην πολιτική ατζέντα ένα πρόβλημα που για χρόνια οι ίδιοι κρατούσαν επιμελώς κρυμμένο κάτω από το χαλί, δίνοντας έτσι ένα ισχυρό πλεονέκτημα σε αυτούς που σήμερα χαρακτηρίζουν κοινοβουλευτικά επικίνδυνους.

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ/ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Δεν υπάρχει δρόμος για την ειρήνη, η ειρήνη είναι ο δρόμος Γιορτή, διαδήλωση, εργαστήρι ιδεών… Ένα πανηγύρι της συνύπαρξης και της διαφορετικότητας, του αγώνα και...