Μια απάντηση σε ένα άρθρο για την αμφιφυλοφιλία

Μια απάντηση σε ένα άρθρο για την αμφιφυλοφιλία

Screen Shot 2015-09-27 at 6.55.10 AMΚείμενο Απάντηση στο «ΚΑΡ»

Αγαπητοί φίλοι της “Κίνησης Απελάστε τον Ράτσισμό»,
Aρχικά θα θέλαμε να συστηθούμε, για αυτό παραθέτουμε το κείμενο της ομάδας για τη Bi Visibility Day (Ημέρα Ορατότητας Αμφιφυλόφιλων) και να σας ευχαριστήσουμε για την προσπάθεια σας στην ανάδειξη της ημέρας. Έπειτα, θα θέλαμε να εκθέσουμε τους προβληματισμούς μας σχετικά με το κείμενο που αναδημοσιεύτηκε από το 10percent.gr στην ιστοσελίδα της Κίνησης με τίτλο “Is there any good bi ή αλλιώς το «δράμα» της αμφιφυλοφιλίας” .

Το κείμενο της ομάδας μας:
Έτσι λοιπόν, ο Σεπτέμβρης είναι ο γενέθλιος μήνας για την ομάδα Bi Sparkle. Στις αρχές του μήνα έγινε η πρώτη συνάντηση και τώρα γιορτάζουμε τη Bi Visibility Day (Ημέρα Ορατότητας Αμφιφυλόφιλων). Μια πολύ όμορφη σύμπτωση.

Για όσα άτομα δε γνωρίζουν, η ημέρα αυτή καθιερώθηκε πρώτη φορά στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1999 και σταδιακά έχει επεκταθεί σε όλο τον κόσμο. Ανάγκη για τη δημιουργία της ημέρας ήταν η έντονη περιθωριοποίηση των αμφιφυλόφιλων ατόμων, που συνέχιζε να υπάρχει ακόμα και μετά τα γεγονότα του Stonewall, τόσο από τα κινήματα που είχαν δημιουργηθεί από αυτό, όσο και από την υπόλοιπη κοινωνία. Δεκαέξι χρόνια αργότερα εξακολουθούν δυστυχώς να υπάρχουν οι ίδιες ανάγκες.

Με αφορμή την Ημέρα Ορατότητας Αμφιφυλόφιλων, πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχουν μόνο δύο άκρα της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Το φάσμα της είναι μεγαλύτερο, πολυπλοκότερο και δεν περιορίζεται στη μονοσεξουαλικότητα. Πολύ συχνά όμως παραβλέπεται το γεγονός ότι ανάμεσά μας βρίσκονται και οι, συχνά παρεξηγημένοι, αμφί. Είτε θύματα στερεοτύπων, είτε άγνοιας, συνήθως βρίσκονται στο περιθώριο, από άτομα εκτός και εντός LGBTIQ+ κοινοτήτων. …

Όσον αφορά το σχολιασμό του κειμένου, που είναι και ο βασικός λόγος αυτής της
επικοινωνίας, θα θέλαμε να αναφέρουμε όσο πιο συνοπτικά τους προβληματισμούς μας :

•    Ο ορισμός που αποδίδεται στο κείμενο αναφέρεται στα δύο κυρίαρχα φύλα, το ανδρικό και το γυναικείο. Αυτό που τα περισσότερα αμφιφυλόφιλα άτομα αποδέχονται σαν ορισμό είναι ότι αμφιφυλόφιλος/η είναι οποιος/α έλκεται (συναισθηματικά ή σεξουαλικά ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο) από δύο ή περισσότερα φύλα (διεμφυλικά, μεσοφυλικά κλπ), όχι απαραίτητα την ίδια στιγμή και όχι απαραίτητα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και ένταση.
•    Γενικότερα θεωρούμε προβληματική τη μόνιμη αναγωγή στο δίπολο των φύλων, η οποία αποκλείει και περιθωριοποιεί άτομα που δεν ανήκουν σε αυτό και ήδη βιώνουν πολλαπλές καταπιέσεις. Είναι ελαττωματικό να αναπαράγονται αυτοί οι διαχωρισμοί σε ένα κείμενο που προσπαθεί να φέρει στο φως τις περιθωριοποιήσεις που βιώνουν άτομα της LGBTIQ+ κοινότητας.
•    Η γλώσσα που χρησιμοποιείται στο κείμενο είναι ιδιαιτέρως κακοποιητική και προσβλητική. Ο  χαρακτηρισμός για τις τρανς γυναίκες “εγχειρισμένες” είναι υποτιμητικός και βίαια τρανσφοβικός, διότι ανάγεται μια ολόκληρη ταυτότητα μιας μεγάλης καταπιεσμένης ομάδας ανθρώπων στο αν έχουν κάνει εγχείρηση ή όχι, που ούτε σημασία έχει, ούτε μας αφορά, ούτε καθορίζει την αξία τους ως ανθρώπους, ούτε καταδεικνύει οποιαδήποτε ταυτότητά τους. Από την παραπάνω φράση γίνεται φανερό πως δεν υπάρχει διάθεση ανάλυσης των κοινωνικών δομών που χτίζουν ορισμένες προκαταλήψεις. Επιπλέον η φράση «οι αρρενωποί γκέι που αντιπαθούν τους κουνιστούς» είναι βουτηγμένη στην εσωτερικευμένη ομοφοβία. Έτσι φαίνεται σα να πρόκειται για απλές αντιπάθειες μεταξύ αντίθετων ομάδων, ενώ η παρουσίασή τους ως τέτοιες το μόνο που κάνει είναι να μηδενίζει ανθρώπους και συμπεριφορές, με κερασάκι στην τούρτα όπως αναφέρθηκε παραπάνω τον χυδαίο τρανσφοβικό λόγο.
•    Η συγγραφέας αναφέρεται ελάχιστα στους αμφί άντρες γιατί δε θέλει να κάνει αυτό που κάνουν άλλοι (το οποίο μένει αδιευκρίνιστο). Μπορούμε να αντιληφθούμε/μαντέψουμε ότι αναφέρεται στους γκέι άντρες, οι οποίοι όντως καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό της ορατότητας της LGBTIQ+ κοινότητας, οπότε γινόμαστε μάρτυρες για άλλη μία φορά ενός φαινομένου αμφιαποκλεισμού (bi erasure). Οι αμφί άντρες βιώνουν έντονη καταπίεση, περιθωριοποίηση και αποκλεισμό, τόσο από τις LGBTIQ+ όσο και από τις ετεροφυλοφιλικές κοινότητες. Η δικαιολογία είναι ότι γίνεται αρκετή συζήτηση για τους άνδρες άρα θα ήταν καλό να αναφερθεί και να αναλυθεί περισσότερο η γυναικεία αμφιφυλοφιλία. Αφήνοντας εμάς να αναρωτιώμαστε πού είναι αυτά τα άπειρα άρθρα για τους αμφί άντρες. Άρα, με τον τρόπο που το παρουσιάζει, προσπαθώντας να ενισχύσει την ορατότητα των γυναικών, συντελεί στον αποκλεισμό τους.
•    Αναφέρεται στην αμφισεξουαλικότητα ανακυκλώνοντας το στερεότυπο ότι αν είσαι αμφί προτιμάς να βγαίνεις με τα πάντα κι τους πάντες και ότι δεν υπάρχει η προαναφερθείσα αμφιφοβία από ετεροφυλόφιλους και λεσβίες. Παράλληλα χρησιμοποιεί έντονα σεξιστικό λόγο, ο οποίος συμπυκνώνεται στην φράση «αν είσαι μάγκας και με στρέιτ γυναίκες», διαιωνίζοντας την αντίληψη ότι οι ετεροφυλόφιλες γυναίκες είναι αντικείμενα που κερδίζονται ή άβουλα όντα που πείθονται να αλλάξουν σεξουαλικό προσανατολισμό. Δεν ειναι “μαγκιά” να συνάψεις σχέση με έναν άνθρωπο που εκτιμάς ή να κάνεις σεξ με έναν άνθρωπο που γουστάρεις. Το σεξ και οι σχέσεις μας δεν είναι κάποιο παιχνίδι επιβολής ή επίδειξης στυλ, ειναι η καθημερινότητά μας.
•    Τέλος αναφέρει ότι είναι must να είσαι αμφί, έτσι η αμφισεξουαλικότητα μετατρέπεται  σε επιλογή lifestyle και παύει να θεωρείται σεξουαλικός προσδιορισμός. Μην ξεχνάμε όμως ότι must θεωρείται και το να είσαι ετεροφυλόφιλος/η, εφόσον ζούμε σε ομοφοβικές, αμφιφοβικές, τρανσφοβικές, σεξιστικές, πατριαρχικές κοινωνίες. Δε χρειαζόμαστε να μας «χρυσώσει» κανείς το χάπι. Αυτό που είμαστε δεν ειναι κάτι κακό, κάτι ιδιαίτερο, κάτι εξωτικό, κάτι που πρέπει να θεωρείται μόδα και glamorous.
Για όλους τους παραπάνω λόγους και κατανοώντας την προσπάθεια σας να αναδείξετε την αμφισεξουαλικότητα, ζητούμε να δημοσιοποιήσετε την επιστολή μας.

Bi Sparkle

362

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Γράψτε μια απάντηση