Το θέατρο ως τρόπος επανένταξης ανήλικων φυλακισμένων στην «Επιστροφή» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη

Το θέατρο ως τρόπος επανένταξης ανήλικων φυλακισμένων στην «Επιστροφή» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη

254297-epistrophe_01Μπορεί το θέατρο να γίνει τρόπος εκπαίδευσης και επανένταξης σε μια ομάδα ανήλικων φυλακισμένων; Πέρσι στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το «Greek Animal Rescue» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη. Η συγκεκριμένη ταινία τεκμηρίωσης, αποτελεί μέρος της σειράς ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους». Φέτος θα προβληθεί μία εξίσου αξιόλογη ταινία τεκμηρίωσης. Πρόκειται για την «Επιστροφή» (The Return), η οποία μας μεταφέρει στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων στην Αυλώνα.

«Από τότε που ανακάλυψα την Τέχνη, αυτό το κελί έχει γίνει πραγματικά μια φυλακή…» – «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει» των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής
Μοντάζ: Δημήτρης Πεπόνης
Ήχος: Στέλιος Μπουζιώτης
Τρίτη 6 Μαρτίου στις 20:45, στην Αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη
Τετάρτη 7 Μαρτίου στις 13:45, στην Αίθουσα Φρίντα Λιάππα

«Ψάχνοντας τους ήρωες των ταινιών, τόσο μυθοπλασίας όσο και ντοκιμαντέρ, που γυρίζω τα τελευταία 10 χρόνια, βρέθηκα μπροστά σε μια Αθήνα διαφορετική, σχεδόν αόρατη και απροσδόκητα δυναμική. Κι εκεί συνειδητοποίησα πως αυτό που νιώθω, συχνά, ως αδιέξοδο στη σύγχρονη τέχνη, μάλλον απαιτεί μια νέα επαφή με την πραγματικότητα, με το ντοκουμέντο και τους τρόπους που γίνονται αφορμή και βάση για το καλλιτεχνικό έργο. Νιώθω πως η Αθήνα είναι μια  παρεξηγημένη “χώρα» και το νιώθω κάθε φορά που μιλάω με τους συνεργάτες μου και τους συμπαραγωγούς μου στο εξωτερικό. Αυτή η εικόνα αλλάζει άρδην όταν έρχονται κι όταν τους “ξεναγώ” επιτόπου στην πόλη με τον τρόπο που τη βλέπω ή όταν γίνονται θεατές του τρόπου που την αποτυπώνουμε στο φακό από το 2009. Το ένιωσα στις αντιδράσεις του κοινού στις 38 χώρες όπου ταξίδεψα με το «J.A.C.E. – Just Another Confused Elephant». Μετά την προβολή μιλούσαν έκπληκτοι για μια Ελλάδα που δεν ήξεραν ούτε είχαν φανταστεί, για ήρωες (που ως αντιήρωες) διαχειρίζονται αυτοσχέδια κι επινοητικά τα αδιέξοδα της εποχής.» – Μενέλαος Καραμαγγιώλης

Μπορεί το θέατρο να γίνει τρόπος εκπαίδευσης και επανένταξης σε μια ομάδα ανήλικων φυλακισμένων, που ακόμα κι όταν αποφυλακιστούν οι πιθανότητες να ξεφύγουν από την παραβατικότητα, είναι εναντίον τους;

Οι στατιστικές λένε ότι συνήθως αυτά τα παιδιά επιστρέφουν στη φυλακή. Ποιός όμως είναι ο τρόπος που μπορεί να βοηθήσει πραγματικά κάποιος αυτά τα παιδιά μέσα από το θέατρο; Κι αυτό αφορά μόνο όσους συμμετέχουν στην παράσταση ή και τους θεατές που είναι κρατούμενοι άλλων φυλακών;

Στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Αυλώνα συμβαίνει κάτι ξεχωριστό: γεννιέται μια θεατρική ομάδα κρατουμένων, η οποία δίνει παραστάσεις και σε άλλες φυλακές. Μια διεργασία λυτρωτική και απελευθερωτική που καταγράφεται στο ντοκιμαντέρ: «Επιστροφή» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη.

«Οι ήρωες ( οι αντιήρωες, επιμένω) που συνάντησα και συναντώ τα τελευταία χρόνια είναι η εμμονή μου γιατί η επαφή μαζί τους νιώθω πώς λειτουργεί αποκαλυπτικά μέσα μου και ξεκαθαρίζει όσα νιώθω να ΄ναι θολά τελευταία. Κι έτσι άρχισα να σκέφτομαι μια νέα χαρτογράφηση της Αθήνας μέσα από μια μεγάλη λίστα ηρώων που στήνει μιαν καίρια ανθρωπογεωγραφία της πόλης και την καθιστά ζωντανή, κι όχι μόνο δέσμια ενός μακρυνού παρελθόντος. Αυτοί οι ήρωες μοιάζουν να γίνονται οι “οδηγοί” σε μια πορεία που απαιτεί άμεσες δράσεις και καίρια παρέμβαση και διεκδικεί την προοπτική, ειδικά σε μια στιγμή που πυκνώνουν οι απειλές πως όλα μοιάζει να έχουν τελειώσει για όσους ζούμε σε αυτό τον – σχεδόν – καταδικασμένο τόπο.» – Μενέλαος Καραμαγγιώλης

Πηγή: http://tvxs.gr

73

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Γράψτε μια απάντηση