της Heidi Lux
Είσαι έτοιμος για την παραλία; Αυτή είναι μια ερώτηση που μπορείς θέσεις στον εαυτό σου, όχι όμως και οι διαφημίσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο – έστω και αν πράγματι θέλουν να αγοράσεις το προϊόν της δίαιτας τους.
Το Ηνωμένο Βασίλειο θεσμοθέτησε την απαγόρευση του σεξισμού στις διαφημίσεις τον περασμένο Δεκέμβριο, και από την Παρασκευή 14 Ιουνίου, η απαγόρευση τέθηκε τελικά σε ισχύ. Η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων της Βρετανίας απαγορεύει τώρα δια νόμου τις διαφημίσεις που παρουσιάζουν το φύλο έτσι ώστε σε αυτό «πιθανόν να προκαλείται βλάβη ή/και προσβολή σοβαρή ή εκτεταμένη «.
Οι διαφημίσεις επηρεάζουν τους ανθρώπους και η επιρροή τους υπερβαίνει τους στόχους τους, όπως για παράδειγμα η αγορά σταθερού κραγιόν ή η απώλεια βάρους. «Οι έρευνές μας δείχνουν πόσο επιβλαβή είναι τα στερεότυπα φύλου στις διαφημίσεις που μπορούν να συμβάλουν στην ανισότητα στην κοινωνία, με κόστος για όλους μας», δήλωσε ο Guy Parker, Διευθύνων Σύμβουλος της Αρχής Διαφημιστικών Προτύπων. «Με απλά λόγια, διαπιστώσαμε ότι κάποιες εικόνες στις διαφημίσεις μπορούν, διαχρονικά, να συμβάλλουν στον περιορισμό των δυνατοτήτων των ανθρώπων. Είναι συμφέρον για τις γυναίκες και τους άνδρες, την οικονομία και την κοινωνία μας οι διαφημιστές να αποφεύγουν αυτές τις αναχρονιστικές εικόνες.». Αυτό το μήνυμα βρίσκεται μακριά από το «είναι το καλύτερο για σένα» μηνύματα που οι διαφημίσεις αρέσκονται να μας τροφοδοτούν.
Μια αναφορά του 2016 από την Lloyds Banking Group εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες παρουσιάζονται στις διαφημίσεις και διαπίστωσε ότι στις διαφημίσεις μόνο το ένα τρίτο των ατόμων που εμφανίζονταν ήταν γυναίκες. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι ήταν λιγότερο πιθανό αυτές να κατέχουν μια κεντρική θέση στις διαφημίσεις. Αν τυχόν κατείχαν κεντρική θέση, ο «ρόλος τους συχνά ήταν συνδεδεμένος με σαγήνη, ομορφιά ή μητρότητα». Ας ελπίσουμε ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε περισσότερες γυναίκες σε διαφημίσεις που δεν θα είναι για καλλωπισμό και για ένδυση.
Να μερικά θέματα που είναι πλέον εκτός διαφημίσεων:
«Μια διαφήμιση που απεικονίζει έναν άνδρα αραχτό, τα μέλη της οικογένειας να δημιουργούν χάος στο σπίτι, ενώ μια γυναίκα να είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την διευθέτηση του χάους.»
«Μια διαφήμιση που απεικονίζει έναν άνδρα ή μια γυναίκα που δεν μπορούν λόγω του φύλου να κάνουν μια δουλειά π.χ. ανικανότητα ενός άνδρα να αλλάξει πάνες, ή μιας γυναίκας να παρκάρει ένα αυτοκίνητο. »
«Μια διαφήμιση που στοχεύει σε νέες μαμάδες και που υποδηλώνει ότι η ελκυστική εμφάνιση ή η διατήρηση ενός τακτοποιημένου σπιτιού αποτελεί γι’ αυτές προτεραιότητα έναντι άλλων παραγόντων όπως η συναισθηματική τους ισορροπία «.
«Μια διαφήμιση που υποτιμά έναν άνδρα όταν εκτελεί στερεότυπα «θηλυκών» ρόλων ή καθηκόντων.»
Η απαγόρευσης των διαφημίσεων αφορά στα μαζικά μέσα ενημέρωσης τον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο. Η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων θα καθορίζει αν μια διαφήμιση τηρεί τον νέο κανόνα ή όχι, κατά περίπτωση.
Όλο και περισσότερες χώρες υιοθετούν νόμους που εμποδίζουν τις διακρίσεις λόγω φύλου στις διαφημίσεις. Στη Νορβηγία, ο σεξισμός στη διαφήμιση απαγορεύεται από το 1978. Και το 2004, η Ισπανία εξέδωσε ένα νόμο που απαγόρευε την υποτίμηση της εικόνας της γυναίκας. Το Βέλγιο, η Γαλλία, η Φινλανδία, η Ελλάδα, η Νότια Αφρική και η Ινδία έχουν επίσης περιορισμούς ως προς το σεξισμό στις διαφημίσεις. Μπράβο!
Η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο παρουσιάζουμε τις γυναίκες σε διαφημίσεις μπορεί να βοηθήσει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις γυναίκες στην πραγματική ζωή και είμαστε εδώ γι ‘αυτό. Στην πραγματικότητα, τα στεγνωτήρια μαλλιών και τα πλυντήρια ρούχων μπορεί να έχουν φέρει επανάσταση στη ζωή της γυναίκας, αλλά δεν αναφερόμαστε σε αυτό.
Μετάφραση: Αγγέλα Λούμου
Πηγή: https://www.good.is