ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η εμφάνιση το τελευταίο διάστημα μιας οργανωμένης και επικίνδυνης ακροδεξιάς δραστηριότητας (για να ακριβολογούμε: μιας φιλοναζιστικής δραστηριότητας) αποτελεί ένα νέο δεδομένο στον δημόσιο χώρο. Οι αιτίες αυτής της φιλοναζιστικής ανάδυσης αποδίδονται στη βαθιά οικονομική κρίση, και ως έναν βαθμό ορθά.

Τουλάχιστον 60 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, μεταξύ τους και 31 παιδιά, και πολλοί ακόμη αγνοούνται, όταν βυθίστηκε το σκάφος που τους μετέφερε από τη Σμύρνη προς την Ελλάδα. Το σκάφος προσέρκουσε σε βράχο σε απόσταση 50 μέτρων από την ακτή και άρχισε να βυθίζεται. Yπάρχουν αντικρουόμενες πληροφορίες ως προς την καταγωγή των μεταναστών. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ήταν από το Ιράκ και τη Συρία κι άλλοι από την Παλαιστίνη.

Συγχαρητήρια κ. Δένδια! Πετύχατε το στόχο σας στη φύλαξη των συνόρων!

 

Πηγη:www.alterthess.gr

Την ώρα που οργανώνονται ρατσιστικά πογκρόμ κι ενορχηστρωμένες επιθέσεις εναντίον όλων μας, η Ρένα Δούρου κι ο Δημήτρης Παπαδημούλης βρήκαν να στηρίξουν τα μισθολογικά αιτήματα των αστυνομικών, πορευόμενοι, μαλιστα, διπλα στους χρυσαυγίτες. Οι αστυνομικοί δεν είναι εργαζόμεμοι. Είναι επιστάτες της άρχουσας τάξης που επιβλέπουν τους εργαζόμενους. Ας μην το ξεχνάμε αυτό! Και τα αιτήματά τους, ούτως ή άλλως, έχουν μεγάλη βαρύτητα… Ευθέως ανάλογη με την βαρύτητα που πέφτουν τα γκλομπ στα κεφάλια μας!

Η Χρυσή Αυγή έστρεψε τα βέλη της και στην καλλιτεχνική δημιουργία, αυτή τη φορά με αφορμή τη θεατρική παράσταση «Αθανάσιος Διάκος: η επιστροφή» της Λένας Κιτσοπούλου.

Η χρυσαυγίτες της Λαμίας χαρακτηρίζουν την παράσταση «πορνογράφημα που υβρίζει τον Εθνομάρτυρα Αθανάσιο Διάκο» και απειλούν, αν και η παράσταση δεν έχει περιοδεύσει στη Λαμία, ότι σε περίπτωση που αυτό συμβεί οι συντελεστές της ταινίας θα βρουν μπροστά τους τα μέλη της οργάνωσης.

 Την ιστορία ενός ανθρώπου από αυτούς που συναντούμε καθημερινά αναδεικνύει ρεπορτάζ για τον 58χρονο Χασάν, ενός Ασιάτη στο Αγρίνιο που περνά τη ζωή του στα φανάρια, ψάχνοντας να βρει τρόπο επιβίωσης στην Ελλάδα της κρίσης. «Περιδιαβαίνοντας την πόλη και κουβαλώντας τα προβλήματα, τις ιδεοληψίες τις δικές μας και εκείνες που μας φορτώνουν οι άλλοι, εδώ και καιρό αποφεύγουμε να κοιτάξουμε κατάματα τι συμβαίνει στα φανάρια, σε υπόγεια όπου στοιβάζονται δεκάδες άνθρωποι και σε μικρά καθημερινά γκέτο», αναφέρει στο ρεπορτάζ του το  agrinionews.gr.

Οι εγκληματίες της Χρυσής Αυγής, με τους νεοναζιστικούς δεσμούς τους και τις επιθέσεις στους μετανάστες, πρέπει να εκδιωχθούν από τη Βουλή
Η ακροδεξιά Χρυσή Αυγή ερωτοτροπεί τελευταίως με μια ‘εκτός νόμου’ ρητορική. Απευθυνόμενοι σ’ ένα δυσαρεστημένο εκλογικό σώμα, οι βουλευτές του προσπαθούν συνέχεια να τονίσουν ότι η Χρυσή Αυγή δεν είναι σαν όλα τα άλλα ελληνικά κόμματα. Και έχουν δίκιο. Στην πραγματικότητα δεν είναι κόμμα: ενεργούν ως συμμορία εγκληματιών και δεν είναι υπερβολικό να πούμε ότι η οργάνωσή τους είναι τέτοια.
«Αισθανόμαστε αηδία στη Βουλή» είπε ο αρχηγός τους, Νίκος Μιχαλολιάκος, σε λόγο του προς τους οπαδούς του στις 25 Αυγούστου. “Αν θέλουνε, μπορούμε να φύγουμε οποιαδήποτε στιγμή και να βγούμε στους δρόμους. Εκεί, θα δουν τι εστί Χρυσή Αυγή, θα δουν τι σημαίνει μάχη, θα δουν τι σημαίνει αγώνας, θα δουν τι σημαίνει ακονισμένες ξιφολόγχες κάθε βράδυ». Κρατώντας πυρσούς κραύγασαν «Αίμα, Τιμή, Χρυσή Αυγή» – απευθείας μετάφραση του γερμανικού “Blut und Ehre”, το σύνθημα των ναζιστικών ταγμάτων εφόδου. «Εσείς είστε τα τάγματα εφόδου. Αφήστε τους να έρθουν σε σας!» συνέχισε με ναζιστικούς όρους. Τραγουδώντας τον επίσημο ύμνο τους «Σηκώστε ψηλά τις σημαίες» – πάλι απευθείας μετάφραση του ναζιστικού “Die fachne hoch” των ταγμάτων εφόδου – νεαροί άνδρες και γυναίκες φώναξαν για ανοιχτή, βίαιη μάχη τόσο με το κράτος όσο και τους εχθρούς τους στους δρόμους.

Ψήφισμα για το ενδεχόμενο παρουσίας μελών τις Χρυσής Αυγής στις εκδηλώσεις για το ολοκαύτωμα της Βιάννου, εξέδωσε το δημοτικό συμβούλιο της Βιάννου. Σε όλους τους τόνους οι εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας τονίζουν πως οι συγκεκριμένοι είναι ανεπιθύμητοι:

»Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βιάννου στη συνεδρίασή του της 3ης Σεπτεμβρίου 2012, αποφάσισε ομόφωνα το παρακάτω ψήφισμα :

Την ερχόμενη Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου έχει οριστεί ο επίσημος εορτασμός της θλιβερής επετείου του Ολοκαυτώματος των χωριών του Δήμου Βιάννου.

Έχουμε την πληροφορία ότι μέλη και στελέχη κόμματος «Χρυσή Αυγή», προτίθενται να παρασταθούν στις εκδηλώσεις μνήμης. Τους διαμηνύουμε, για μια ακόμη φορά, ότι είναι ανεπιθύμητοι στον Μαρτυρικό μας τόπο.

Η παρουσία τους εδώ, αποτελεί πρόκληση για κάθε δημοκρατικά σκεπτόμενο άνθρωπο.

Το γεγονός ότι εκπροσωπούνται στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, για εμάς δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Εμείς τιμούμε τη μνήμη προσφιλών και αγαπημένων προσώπων, που έχασαν τη ζωή τους, με τον πλέον άνανδρο τρόπο από τους Ναζί κατακτητές, και το αίμα τους είναι ακόμα νωπό στον τόπο των εκτελέσεων .

Οι ίδιοι αυτοί κατακτητές, αφού λεηλάτησαν τα σπίτια μας, τους έβαλαν φωτιά!

Επαναλαμβάνουμε: είναι ανεπιθύμητος στην Μαρτυρική, αιματοβαμμένη περιοχή μας κάθε φορέας ή πρόσωπο που διακατέχεται από ναζιστικές ιδέες . Ας μην επιχειρήσουν λοιπόν να αμαυρώσουν τις εκδηλώσεις μνήμης και τιμής γιατί σύσσωμος ο λαός του μαρτυρικού μας Δήμου θα σταθεί σθεναρά απέναντί τους.»

www.alfavita.gr

Το Ολοκαύτωμα της Βιάννου
του Γ. Δ. Χρηστάκη

Θα την κάψω την Βιάννο, γιατί υπάρχει εκεί οργανωμένη αντίσταση και υποθάλπουν αντάρτες και Άγγλους και γιατί είναι φωλιά ανταρτών τα βουνά της. Αυτή ήταν η απειλή του Χάρτμαν, του Δ/τή της αστυνομίας στο Νομό Ηρακλείου, σε Βιαννίτες που είχαν συλληφθεί απ’ αφορμή το σαμποτάζ που είχε γίνει τον Ιούλιο του 1943 στο αεροδρόμιο του Καστελλίου της Πεδιάδος.
Στην επαρχία Βιάννου στο νοτιοανατολικό τμήμα του Νομού Ηρακλείου, δημιουργήθηκε ισχυρή αντιστασιακή οργάνωση, με καθολική συμμετοχή του πληθυσμού, από τις πρώτες ημέρες της ναζιστικής κατοχής, τον Ιούνιο του 1941.
Η δυναμική παρουσία ομάδας ανταρτών στα βουνά της Βιάννου από τον Γενάρη του 1943, υποχρέωσε τους Γερμανούς να διατηρούν στην Κρήτη ισχυρές στρατιωτικές δυνάμεις αποδυναμώνοντας άλλα μέτωπα.
Στις 8-9 Σεπτέμβρη 1943 οι αντάρτες εξουδετέρωσαν Γερμανικό φυλάκιο που είχε εγκατασταθεί στο πλησιέστερο προς το λημέρι των ανταρτών χωριό, την Κάτω Σύμη. Στις 12 Σεπτεμβρίου, σε μάχη γερμανικής στρατιωτικής μονάδας με κλιμάκιο των ανταρτών στην είσοδο του χωριού Κάτω Σύμη, οι Γερμανοί υπέστησαν μεγάλες απώλειες σε νεκρούς, τραυματίες και 12 αιχμαλώτους.

Ο Γερμανός στρατηγός, Δ/της Φρουρίου Κρήτης, Μύλλερ, σε διαταγή του προς τις στρατιωτικές δυνάμεις που εστάλησαν στη Βιάννο αναφέρει:’ Καταστρέψετε την επαρχία Βιάννου, εκτελέσετε πάραυτα, χωρίς διαδικασία, τους άρρενες που είναι πάνω από 16 ετών και όλους όσους συλλαμβάνονται στην ύπαιθρο ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας. Ακολούθησαν αντίποινα προς τον άμαχο πληθυσμό. Στις ομαδικές εκτελέσεις, που έγιναν από τις 14 έως τις 16 Σεπτέμβρη, 401 κάτοικοι της περιοχής έχασαν τη ζωή τους και 980 κατοικίες σε 10 χωριά καταστράφηκαν. Σε δεκάδες ανέρχονται οι τόποι, όπου έγιναν οι ομαδικές εκτελέσεις στα χωριά και στις αγροτικές περιφέρειες της Επαρχίας Βιάννου και στα γειτονικά της Επαρχίας Ιεράπετρας.

H EDL (αγγλικό φασιστικό κόμμα) είχε προγραμματίσει να παρελάσει την 1η Σεπτέμβρη σε αυτή τη γειτονιά. Κατέβηκαν χιλιάδες άνθρωποι (συνδικάτα, μεταναστευτικές κοινότητες, αριστερές οργναώσεις), κατέλαβαν και το σημείο που ήταν η προγραμματισμένη συγκέντρωση και διαδήλωσαν σε όλους τους γύρω δρόμους ενώ η EDL μπόρεσε να μαζέψει καμιά 20αριά άτομα σε μια γωνίτσα, τους οποίους όπως πάντα περιφρουρούσαν οι μπάτσοι. Σε αυτό συνέβαλε, βέβαια, και το συνδικάτο των μεταφορών που αρνήθηκε να τους μεταφέρει συγκροτημένα.
Δείτε όλο το βίντεο: έχει χιλιάδες κόσμου, έχει γκόσπελ, έχει λευκές κυρίες να τραγουδάνε ρέγγε, έχει συνθηματάρες (whose streets? OUR STREETS!), έχει συνδικάτα, έχει θαμώνες παμπ να χειροκροτάνε, έχει ακόμα και παππά να συγκρίνει τη διαδήλωση με τον Μωυσή και την Ερυθρά Θάλασσα και να λέει «δεν θα περάσουν»…

Στη φωτο η Χάνι Ροζενμπεργκ, συντροφος του Τονι Κλιφ, στην αντιφασιστική διαδήλωση στο Walthamstow του Λονδίνου. Ετών 90!

 

 

Το έργο του Spielberg «Schindler’s List» το 1993 ήταν το σημείο καμπής που προσδιόρισε ένα νέο κινηματογραφικό είδος. Με κεντρικό πρωταγωνιστή τον ηθικό μη-Εβραίο Oskar Schindler, σήμανε μία νέα προσέγγιση στην δημιουργία ταινιών, ένα νέο τρόπο παρουσίασης των κτηνωδιών που πραγματοποιήθηκαν στην κατεχόμενη από τους Ναζί Ευρώπη κατά την διάρκεια του Ολοκαυτώματος, που μπορούσε τελικά να κατευνάσει το κοινό.

Ωστόσο, από την κυκλοφορία του, η επιθυμία για τα «φίλμ ολοκαυτώματος» από το κοινό και τους παραγωγούς, οδήγησε σε ανησυχίες για τον αντίκτυπο τους σε μας και για το επιδιωκόμενο μήνυμά τους. Κατά καιρούς μπορεί να ειδωθούν ως ταινίες εκμετάλλευσης ή ακόμα ότι ρισκάρουν την απο-ευαισθητοποίηση του νεότερου κοινού στα γεγονότα που συνέβησαν.

Αν χρειάζεται ο κόσμος ακόμα μία ταινία για το Ολοκαύτωμα είναι κάτι που πρέπει να ρωτηθεί. Σε απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι ότι όσο υπάρχουν ακόμα επιζώντες του Ολοκαυτώματος, είμαστε υποχρεωμένοι να ακούμε.

Έτσι ήταν και με την περίπτωση του βιβλίου του Robert Marshall «Στους υπονόμους του Lvov» που εκδόθηκε το 1991. Βασισμένο στα απομνημονεύματα ενός επιζώντα του Ολοκαυτώματος, την Krystyna Chiger, αναπολεί πως η Chiger – παιδί τότε – μαζί με μία χούφτα Εβραίους, απέφυγαν τον εντοπισμό από τους Ναζί για 14 μήνες ζώντας στους υπονόμους της Πολωνικής πόλης του Lvov, καθώς οι Ναζί πραγματοποιούσαν την εκκαθάριση του γκέτο από πάνω.

Ο Leopold Socha, ένας Πολωνός καθολικός, εργάτης στους υπόνομους, τους βοηθά στον αγώνα για επιβίωση χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του για το σύστημα υπονόμων του Lvov για να περιθάλψει την Chiger και τους άλλους. Ο Socha, ένας αντιφατικός χαρακτήρας -ένας αντι-σημίτης με βάση τις παρέες που διατηρεί- τράβηξε την προσοχή της σκηνοθέτη Agnieszka Holland όταν επέλεξε να φέρει το βιβλίο στην μεγάλη οθόνη με το «In Darkness» (Μέσα Στο Σκοτάδι), και η ταινία της είναι τόσο η ιστορία του όσο κανενός άλλου.

Το να περιγράψεις τον Socha (Robert Wieckiewicz) ως «μικροαπατεώνα», παρ’ όλο που είναι ακριβές εννοιολογικά, πιθανότατα τον υποτιμά λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις περιστάσεις. Περισσότερο κατάλληλο θα ήταν το «οπορτουνιστής» -όπως είναι αληθές για πολλούς άλλους σαν και αυτόν εκείνους τους καιρούς. Αναζητώντας μέσα στα χαλάσματα για οτιδήποτε μπορούσε να περισωθεί και πουληθεί, στην καλύτερη περίπτωση ληστεύοντας για να ταΐσει την οικογένειά του, ο Socha δεν θα αργήσει να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις του για το υπόγειο Lvov ώστε να εκμεταλλευτεί τον Εβραϊκό πληθυσμό. Τον πληρώνουν, τους προσφέρει ένα καταφύγιο μέσα στην βρωμιά και την αθλιότητα.

Η ταινία, όπως ήταν αναμενόμενο, αναφέρεται στην επιβίωση και τις υποχωρήσεις που πρέπει να κάνουν εκτός των δικών τους ηθικών ορίων. Το να αδράξεις την ευκαιρία σημαίνει εδώ το να επιβιώσεις.

Αυτό που κάνει αυτήν την ταινία τόσο σημαντική, δεν είναι τόσο το θέμα ή ούτε καν η γραμμική σειρά των γεγονότων που καλύπτει – Στην ουσία, στο μεγαλύτερο μέρος, βλέπουμε μόνο τα επακόλουθα των γεγονότων που συνέβησαν από πάνω – Αυτό που είναι σημαντικό στην ταινία είναι η εξερεύνηση της ανθρώπινης κατάστασης υπό την απειλή της βίας. Διηγείται μία ιστορία επιβίωσης, όχι μόνο με την έννοια της εξεύρεσης των απολύτως αναγκαίων για επιβίωση, αλλά επίσης για το πως ανταπεξερχόμαστε όταν η ανθρωπιά γύρω μας έχει εξαφανιστεί.

Όταν παύουμε να υπάρχουμε, πως επιβιώνουμε;

Η Holland συνεχώς εξερευνά αυτά τα θέματα κατά την διάρκεια της ταινίας και ένα εύστοχο παράδειγμα είναι οι πολλές και απίθανες σεξουαλικές συνευρέσεις που συμβαίνουν υπογείως, μεταξύ των Εβραίων. Η Holland δεν αποφεύγει να μας τις δείξει, κάνοντας μας να καταλάβουμε ότι η ανθρωπιά υπήρξε ακόμα και εκεί, στο πιο απίθανο περιβάλλον, ενώ επίσης επικρίνει τον κυνισμό κάποιων που αποκαλούν τα «φιλμ ολοκαυτώματος» ως ηδονοβλεπτική εμπειρία – Πιθανόν.

Αλλά αυτό δεν έρχεται χωρίς τις συνέπειές του – σχέσεις καταρρέουν, μία απρόσμενη εγκυμοσύνη συμβαίνει, οδηγώντας στην ασύλληπτη γέννα ενός παιδιού μέσα στην βρώμα και την αθλιότητα κάτω από το έδαφος – η ζωή συνεχίζει να προχωρά ενάντια στις πιθανότητες, κάποιος θα θεωρούσε.

Αντίθετα με πολλές ταινίες αυτού του τύπου, δεν υπάρχουν συμπονετικοί χαρακτήρες και είναι κατόρθωμα της Holland ότι απέφυγε ολοκληρωτικά τον δρόμο του «Spielberg». Οι Εβραίοι της δεν είναι άνευ πταισμάτων. Κατά περιπτώσεις αχάριστοι – όπως για παράδειγμα ο Mundek (Benno Fürmann)- όλοι είναι αδύναμοι, κάποιοι αμελούν τους δικούς τους, κάποιοι ακόμα και μισογύνηδες – Πάρτε για παράδειγμα τον άντρα που παρατάει την σύζυγο και τα παιδιά του στο έλεος των Ναζί, για να αναζητήσει παρηγοριά κάτω από το έδαφος με την ερωμένη του. Θα διακινδύνευες την ζωή σου για να σώσεις αυτούς τους ανθρώπους, μας ρωτάει η Holland. Και πάλι, πρέπει να γίνουν υποχωρήσεις λόγω καταστάσεων. Αλλά είναι μια γενναία απόφαση της Holland να δείξει το φως και την σκιά και να θέσει αυτές τις ερωτήσεις σε μας.

Αυτή είναι μία τολμηρή κίνηση και κάνει τον πρωταγωνιστή Leopold Socha πολύ πιο ενδιαφέρων. Πράγματι, γιατί παίρνει το ρίσκο για κάτι φαινομενικά τόσο λίγο; «Αυτοί είναι οι Εβραίοι μου! Αυτή είναι η δουλειά μου!» διακηρύσσει.

Στα κίνητρα του Socha είναι που αφηνόμαστε στα πιο αναπάντητα ερωτήματα. Για κάποιους, αυτό μπορεί να φανεί ως ευκαιρία να βρουν ψόγο στην ταινία. Ο Leopold Socha δεν είναι ο Oskar Schindler και η Holland τον ζωγραφίζει, μαζί με όλους τους χαρακτήρες, με μια παλέτα του γκρι, σε αντίθεση με το μαυρόασπρο του Spielberg. Ωστόσο, οι αντιφατικοί και διφορούμενοι χαρακτήρες είναι που κάνουν μια ταινία περισσότερο ενδιαφέρουσα. Και καθώς τα Εβραϊκά χρήματα, το κίνητρο του Socha, τελειώνουν κατά την διάρκεια των 14 μηνών, σύντομα αυτός κινητοποιείται από κάτι άλλο – κάτι πολύ μεγαλύτερο.

«Ο Θεός θα τιμωρήσει τους άπληστους» λέγεται στην ταινία.

Δεν χρειάζεται να ειπωθεί ότι το 1978 ο Leopold Socha τιμήθηκε μετά τον θάνατό στην Πολωνία ως ένας Ενάρετος Ανάμεσα στο Έθνος για τις πράξεις του στον πόλεμο.

Το «Μέσα στο Σκοτάδι» είναι μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική ταινία. Χρησιμοποιώντας περιορισμένο φως και χώρο, δημιουργεί μία ατμόσφαιρα απαράμιλλης απειλής και φόβου. Πρέπει να αναγνωριστεί και ο Διευθυντής Φωτογραφίας, Jola Dylewska, για το πως αυτό κατορθώθηκε. Οι σκοτεινές γωνίες των υπονόμων παίρνουν την δική τους ζωή και αντιδρούν τόσο στα γεγονότα όσο και στους κατοίκους τους.

Το να πεις ότι ο υπόνομος δρα ως παρομοίωση θα ήταν λίγο. Το να πεις ότι η ταινία δεν είναι οδυνηρή θα ήταν ψέμα. Απέχει από την άνετη θέαση αλλά είναι τελικά μία πολύ ικανοποιητική ταινία και ένα επάξιο φαβορί για το Βραβείο Ακαδημίας για Καλύτερη Ξένη Ταινία του 2011.

 

Πηγη:http://staticmass.net/world/in-darkness-dvd-2011-review/